zaterdag 26 november 2011

Beaujolais

Ik las vandaag een enthousiast artikel van Onno Kleyn over de revival van de Beaujolais.
Allerlei herinneringen aan de Gamaydruif kwamen boven borrelen.
De Gamay is de druif van de Beaujolais. Jarenlang alleen bekend van primeur wijnen. Voor mij om over te slaan.
Voor veel mensen bestaat er ook niet meer dan dat.
Een paar jaar geleden schonk ik met Kerst op advies van een vinoloog een Fleurie bij een hazenpepertaartje.
Voor mijn gevoel klopte op voorhand dat advies. Ik zag een volle fruitige wijn helemaal aansluiten bij dit recept. Helaas, de teleurstelling was groot toen dit glas toch te licht bleek bij het gerecht.
Het idee bleef hangen in mijn achterhoofd.
Een tijdje later waren we op fietsvakantie bij Roanne. Ik las een frans artikel over mooie wijnen van de Gamay uit de Côte Roannais, op een steenworp afstand.
We hebben daar het wijndomein van Robert Serol bezocht. Een prachtig gelegen en mooi onderhouden wijngaard.
Alle percelen worden met de hand geplukt en per perceel vindt de vinificatie plaats. We hebben 6 verschillende wijnen geproefd. Allemaal van de Gamay. Mooie diepe wijnen.
We hebben er een antal gekocht. Voor een fractie van de prijs van de mooie Beaujolais wijnen.
Zodra het jachtseizoen geopend was hebben we onze hazenpeper samen met deze Côte Roannais geproefd.
Schot in de roos! Een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten