zondag 6 november 2011

Een snelle reis door de wereld van de Franse wijn en wijnregio's.

Vorig jaar november
bezocht ik samen met Maartje de Salon des Vins des Vignerons Indépendants in het Grand Palais in Lille.
550 wijnmakers uit heel Frankrijk. Wat een kans op 2 uur rijden afstand.
We hadden ons goed voorbereid.
Regio's geselecteerd en via de website een aantal bedrijven. 550 op 1 dag, zelfs op 2 is een beetje veel van het goede.
Ik wilde in ieder geval de Noord Rhône proeven en dan met name Condrieu. Die heerlijke bloemige Viognier. Vol en een tikkeltje aards.
Ik was helemaal om bij de Condrieu van Domaine Faury. Precies wat ik zocht.
We hebben hem o.a. bij een paddestoelgerecht van wilde paddestoelen gedronken.
Eerder dronken we al een Viognier bij varkenswangpaté met zelfgemaakte appelchutney. Het frisse van de appel en het rommige van de paté pastte perfect bij de wijn.

Uit de Elzas proefden we een biologische Cremant d'Alsace van Bernard Reibel. Een enthousiaste wijnboer.
De Cremant is gemaakt van 80% Chardonnay en 20% Pinot Noir. De stokken staan op een granietbodem. De Cremant had 4 jaar op zijn lit gerijpt. Vol, prachtige bubbels.
We hebben hem champagnekenners laten proeven en zij dachten echt dat zij met een champagne te maken hadden. Wat een vondst.

Een paar dagen geleden kreeg ik 2 uitnodigingen. Een voor de beurs in Lille van 18 t/m 21 november en een voor een vergelijkbare beurs in Reims van 11 t/m 14 november. Dit jaar gaat het voor mij niet lukken.
Maar...ik raad het een ieder aan de een wijnrondje Frankrijk wil gaan doen op een berijdbare afstand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten